Sparad i Barnen, jobb, Vardag

Var är den felande länken?

penna (2)Vet inte vad jag ska tillåtas tycka, tänka känna…men min hjärna krigar!
Jag kan inte för mitt liv fatta vad det är som felar i länkarna mellan grundskola – gymnasium-arbete / (DV)… och föräldrar kan bara säga till om hälsomässiga aspekter.
 
Jag som är både förälder och skolpersonal kommer KRIGA för mina barns rättigheter ända tills jag dör!
Jag är en jobbig förälder och kommer kämpa med att dom ska få det dom har rätt till. Hittills har det gått bra.
Jag förstår om föräldrar inte orkar…
Skolans värld är styrd efter lagar och regler och tar inte alltid hänsyn till mänskliga faktorer.
Igår var jag med en elev jag arbetar med till hans kommande arbete. Trevligt ställe! Men jag insåg snabbt att kommunikationen glappat någonstans. Låter det vara osagt var det glappat för det vet jag inte. Har inte varit med på några överlämningsmöten innan detta besök.
Vem ska jag försvara i detta? Det var ju bara att förklara hur läget är för dom undrade ju givetvis.
Var är kommunikationen? Det måste vara en miss någonstans!
En elev går i grundskolan i 9 år och innan det är dags för gymnasium får eleven besök av personal på kommande gymnasium som tittar och pratar om vad eleven kan. DÄR måste det vara ett konstruktivt och riktigt ÄRLIGT samtal mellan personalen och föräldrarna. INGEN vinner på att dölja någon information. DÄR måste man vara ”brutalt ärlig” på vad hen kan och inte kan. Om hen behöver hjälp och stöd och i så fall vad.
Det ligger ett tungt ansvar på skolan att föra all information om eleven vidare.
Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

