Sparad i Uncategorized

blogg100- Elektrisk energiska människor?

Kanske märklig överskrift till detta. Men, vår fina son med diagnoser Autism och utvecklingsstörning har haft en märkligt HÖG dos energi denna helg trots förkylning.

Han är surig, tjatig, hoppig, studsig, kan inte vara stilla, närgången…

Jag älskar denna killen – men han har verkligen betett sig som att han vill krypa in i magen igen. Andra skulle säga ”som ett plåster”. Mannen och jag har inte fått många ord med varann sedan i torsdags. Har vi pratat så har det varit sent på kvällen när vi är ”borta av trötthet” eller via sms.

I natt så höll sonen mig vaken pga förkylning 2 gånger och 2 gånger för att han kl 3 och kl 5 tyckte att NU är det morgon.

Tack och lov lyssnade han och vände sig om!!!

Men detta gjorde ju att mitt tålamod med denna kärleksfulla kille inte varit på topp idag. Jag vill vara ensam på toa! Jag sköter min matlagning med 4 olika projekt bäst ensam. När jag pratar i telefon vill jag prata själv. Jag MÅSTE få ge min man ( barnens pappa) en puss..

Mannen och stora killen gav sig ut och sprang 1 km på eftermiddagen. Jag hade inga planer på detta utan tänkte att jag skulle ta den tjatiga för att läsa en bok och lugna ner stämningen lite. Men inte! Vi satte oss för att måla ägg istället 🙂 Det var ju påskafton – tradition.

Senare så låg jag äntligen i soffan och kände att jag nästan kunde somna..då kommer han med sin Ipad och sitter nästan på mig: ”Mamma, nu ska vi samarbeta!” i ett spel där jag spelar på min Ipad och han på sin.

Jag frågade mannen om han hade lust att gå den där vändan dom sprungit tidigare. Det hade han så jag flög upp från soffan sa till killarna att ta på sig – vi skulle ut! NU!

Och….han sprang nästan hela vägen runt. Han fick inte springa i nedförsbackarna, men annars så sprang han. Blev han trött av det? Nej!

Han behöver INTE vara långledig. Han behöver bara vara ledig 2 dagar. I min värld helt sjukt, men i hans värld helt normalt. Det är jobbigt med ledighet.  Man kan ju undra hur det ska gå i sommar, FYRA veckor ledigt. Hjälp!!

psykbryt

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

