Sparad i Vardag

blogg100 – Bakar glutenfritt

Det är inte alls svårt. Jag byter ut mjölet till ett annat… beroende på vad det är jag ska baka så har jag ibland i Fiberhusk. Annars är det ingen skillnad.

brödrostOftast gör jag frallor…Men vi fick hem en ny brödrost igår så för tillfället är det rostat bröd som gäller. Inte alls konstigt, eller hur?!

Men, bröd tar ju slut ofantligt snabbt här hemma så jag testade att baka eget glutenfritt rostbröd. Ska bli spännande i morgon för att se vad lilleman tycker om det. Jag hade inte linfrön. Jag la sesamfrön uppe på. Det stod inget om det i receptet, men vi testar. 😉 Jag hade inte Finax mjölmix utan Semper Fina mjöl.. Men annars så följde jag receptet.

rostat

Glutenfritt rostbröd

1 bröd
25 g jäst
4 dl kallt vatten
½ dl rapsolja
1 dl linfrön
500 g lågprotein mjölmix (ca 9 dl), Finax
Lös jästen i vattnet. Tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta degen kraftigt i minst 6 minuter, gärna i maskin. Häll degen i en smord 1½-litersform och strö över lite extra linfrön.
Låt brödet jästa i 35-40 minuter. Sätt ugnen på 225 grader C.
Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter. Stjälp upp på galler och låt svalna under bakduk.

 

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

