Sparad i Barnen, jobb, Vardag

Blogg100- Hur förklarar man?

frågor”Terrorattack”

Vi som lever med barn som har diagnoser. Våra barn som är väldigt medvetna om att det händer saker runt dom som de ibland förstår ibland inte. De hör folk prata och undrar…

Hur förklarar jag? För vår ADHD kille på elva år som går i en vanlig klass vet jag att det kommer pratas om detta på måndag, första dagen på påsklovet. Det kommer pratas om detta när lovet är slut och skolan börjar. För vår nioåring som går i en särskoleklass i årskurs tre kanske de inte tar upp det eller så gör dom det eftersom de har lektioner där de tittar på samhällshändelser. Kommer han förstå? Kommer han bli rädd? Kommer han bli orolig? Hur tar vi hand om detta?

Visst kan jag göra en pratkarta, absolut. Men den kommer inte räcka för alla deras funderingar och frågor.

Kommer det hända där vi bor? Hur ska jag säkert kunna svara på det? Ingen vet. Det enda jag tänkte

Nu hände det som många gått och väntat på. Frågan var inte om, utan när…?

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

En reaktion till “Blogg100- Hur förklarar man?

Kommentera

