Sparad i Barnen, jobb, Vardag

#blogg100 – Autism

autismApril 2.

Internationella Autism Dagen. Sprida kunskap om Autism bör eller Ska man jobba på varje dag, men idag lyfter man det extra.

Jag minns väl när det skulle göras en utredning på M på habiliteringen när han var runt 5 år. Han skulle göra en check kring var han låg i sin utvecklingsstörning. Det hade inte gjorts sedan han var 19 månader och mycket hade ju hänt på dessa år även om det tagit tid. Han var inte speciellt samarbetsvillig. Ville helst gömma sig i personalens olika skåp, springa in i andra rum. När man väl fick honom på plats så var han inte speciellt intresserad av det han skulle göra. Jag som mamma tolkade hela scenariot som att han inte förstod, det var en personal han inte kände sedan innan. Just vad de olika momenten var kommer jag inte ihåg. Hela dagen avslutades med att hon sa att hon ville göra en utredning om autism.

What? panikNej, autism har han inte. Han har utvecklingsstörning! Men ok – kör på!

Även den utredningen med två för honom helt okända från habiliteringen. Han var inte på. Han var inte speciellt samarbetsvillig här heller. Men dom lyckades få fram att han ingår i autismspektrat. Jag säger rätt upp och ner ”Han har autism” sedan i vilken utsträckning får tiden utvisa.

Nu är han 9 år. Han har tydliga tecken på autism. Hans utvecklingsstörning finns där, men det är inte det man uppmärksammar när man träffar honom.

Under alla år jag jobbat med funktionsnedsatta så har jag träffat vuxna, ungdomar och barn som i någon grad haft autism. Ingen har varit den andra lik. Men grundregeln för att kunna bemöta dessa personer har varit den samma. Struktur och fasta rutiner. Kan ju säga att det fungerat både bra och dåligt. Men ingen vill att deras värld ska sabbas. Ingen vill att någon med autism ska må dåligt. För om det händer så påverkas alla runt om. Nu menar jag A L L A!!

Någon med utvecklingsstörning behöver också struktur och rutiner – japp så är det! Men någon med autism MÅSTE ha det för att överhuvudtaget fungera. Spelar ingen roll om det är i liten ”grad” eller i stor ”grad” – hen mår bäst av att veta hur dagen ska se ut, vem som kommer när hen kommer till skolan/jobbet, vad som händer under alla dagen timmar..osv osv..tribalJag lever ju i min ”bubbla” där jag har funktionshinder runt mig dygnet runt året om. Jag har jobbet som jag valt själv! Jag har mina egna funktionsnedsättningar, mina barn har sina (ADHD, DCD, Autism och utvecklingsstörning) och troligt är att mannen jag lever med har någon grad ADHD också, men livet fungerar väl för honom. Han har jobb, han klarar av sin fritid, han är en toppen pappa till barnen. Jag är gediget nyfiken på allt som är kring diagnoser. Det är som ett sug…jag vill veta mer…springer på föreläsningar, läser på nätet, är med i föreningar…Folk rådfrågar mig och jag svarar så gott jag kan.

/ Nina T.

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

