Sparad i Uncategorized

Blogg100 – Våra barn måste få kosta pengar!

Det har länge, nu menar jag L Ä N G E varit en vild debatt om skolan och hur barn med olika funktionsnedsättningar har det i sin skola.

Jag har jobbat inom skolans värld med funktionsnedsatta sedan 2003. Vi har 2 barn som har olika varianter av funktionsnedsättning. Vår stora grabb med ADHD och DCD går i en ”vanlig” kommunal skola i stan i en stor klass. Det har varit tufft från dag 1 men efter många samtal med skolan så har vi fått en grabb som trivs i sin skola, i sin klass. Vår ”lilla” grabb går i en särskoleklass. Han har diagnoser som kräver att han går på en särskola. (Autism och utvecklingsstörning) Han skulle inte klara en halv dag, ens en lektion utan stöd. Men han kan prata och han kan göra sig förstådd. Mer att han skulle inte förstå eller hänga med i en ”vanlig” klass.

Så våra barn har fått en hyfsat bra tillvaro. Men kampen dit vi är har varit lång och den är troligtvis inte över.

Mitt ”bonusbarn” ingår i Autismspektrat och har kraftig ADHD men går på en vanlig kommunal skola i en stor klass. Det är lite si och så med att hänga med, men det är lite beroende på vilken lärare och vilka krav som ställs. Men den skolan har enligt staden ingen möjlighet att ge mer stöd fast de är skyldiga till att ge alla barn rätt till bra undervisning efter barnets behov.

Jag ser, hör och läser hur skolor har sina krav på ”en skola för alla” men jag har sett under alla år både på mitt jobb och barnens skolor att de får inte ihop det. Även i en skola där alla elever har olika funktionshinder fungerar det sämre för dom med autism.

sedlarJag pratade vid ett tillfälle med en rektor och sa att hen borde tänka om. Blanda inte klassen efter ålder. Blanda efter utveckling och diagnos. De som har svårt för att vara med andra bör ha egna rum. Hen menade på att då krävs det mer personal och mer rum. Det kostar pengar.

Jag svarade bara:

Våra barn måste få kosta pengar! Kosta pengar kommer dom göra hela sitt liv. Men skolan är till för att utveckla, inte inveckla. Att göra blandade klasser gör att eleverna kanske? inte kan koncentrera sig, kanske? inte kan vara i samma klassrum som andra barn och istället blir det stökigt för alla.

Hen lyssnade, skrev ner det jag sagt och tyckte mina synpunkter var starka och viktiga och tackade för det.

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

