Sparad i Uncategorized

Blogg100 – Ångest och Kommpass

Idag mår han bra om man bortser från en viss ångest över att det är kortis till helgen. Helt onödig ångest, för han trivs där. Under en månad har jag hört frågor nästan varje dag ”När ska jag till kortis? Hur många dagar är det kvar?” Men som alltid så är han orolig några dagar innan. Denna gången grundade hans oro i att han nyss haft magsjuka och han är rädd att han ska bli magsjuk igen när han är där.

Jag vill inte till kortis. Jag ska inte dit. Jag kommer bli sjuk. Dom köper godis och jag kan inte sluta äta. JAG KOMMER BLI SJUK! Jag vill iiiiiiiiiinnnnnnnteee till kortis!

Det hoppas jag verkligen inte att han blir för då blir det jobbigt sedan när han kommer hem och vi får bygga upp ”goodfeeling” för kortis ännu en gång. Ett år sedan sist då han lyckades få personalen att ringa hem efter pappa som åkte och hämtade.

Vi har grubblat på om han skulle ha mer kortis för att få mer kontinuerligt. Känns lite som att han behöver det. Mer tid . Men kommunen avslog detta när vi pratade med dom. Vi får vänta tills detta årets slut innan vi får ansöka om mer tid. Han är inskriven på ett år i taget av någon anledning.

kommpassTill hösten börjar han fyran…FATTA vår lille börjar FYRAN!! Han ska fylla 10 år. TIO ÅR!! Helt otroligt…Ikväll började jag lite smått på att skriva ihop ett kommunikationspass till hans kommande skola. Skolan i sig är inte ny, men hela gänget som ska jobba med honom är mer eller mindre nya. Några kända ansikten finns det, men osäkert på om de jobbat aktivt med honom. Han har ju utvecklats sedan han gick på skolan i 1-2:an. Han har givit oss nya utmaningar, fler utmaningar. Större språk, mer humörsvängar. Och försök till att vara självständig.

Skiter i vad du säger, jag gör ändå som jag vill…NU!

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

