Sparad i jobb, Vardag

Integrering i samhället?

olika med lika.pngTog vagnen med en kille på skolan idag. Vi skulle åka till ICA Focus och handla frukt. Han har gjort det förut, inget konstigt inslag i hans schema. Han är van. Han tar på sig jacka och skor och vi går iväg. Kommer till hållplatsen. Väntar in spårvagnen, ganska många sitter på den vagnen men jag hittade ett ställe med ett säte så jag sa att han kunde sätta sig där. Jag står bredvid. Han satte sig. Han började sjunga som han gör mer eller mindre hela tiden. Bredvid honom finns 2 säten och på ett av dessa säten sitter en äldre dam. Hon började skruva på sig. Men min elev gjorde inget för att störa henne mer än att han sjöng lite tyst. Kan ju säga att allt prat som resten av vagnen var full av överröstade honom. Men damen var märkbart störd av att min elev satt bakom henne och sjöng. Hon sneglade mot mig men jag låtsades som det regnade för varför ska han flytta sig?

Detta är en del i hans träning för livet att åka spårvagn.

Han klarar av att åka spårvagn och det borde man vara glad för. Väl framme vid hållplatsen vi skulle gå av på så reste han sig och vi gick av – inga problem och jag såg hur damen andades ut.

Alla har lika rätt att vistas i samhället – är det inte det vi hela tiden hör att vi ska sträva emot? Detta var en kille som inte brydde sig om sin omgivning. I hans värld så var det inget som störde honom. Han visste vad han skulle göra och det gick som en dans att komma till affären. Väl där tog vi en korg och han valde lite olika frukter och han plockade hur många han ville ha av varje. Sedan ”dansade” vi hela vägen tillbaka till hållplatsen och åkte tillbaka till skolan.

Han var nöjd, supernöjd!

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

En reaktion till “Integrering i samhället?

Kommentera

