Sparad i Vardag

Här har det varit tyst ett tag…

Första tre veckorna av semestern och grabbarnas sommarlov var full med aktiviteter. Mannen har varit i Paris, Vi var i Vimmerby 2 dagar…sen åkte jag och grabbarna hem till mamma och var där några dagar. Sedan har vi varit hemma i stan. Vi har varit och städat och rensat ur huset i Mölndal som ska säljas så småningom. Och som vanligt när jag kopplar av så blir jag sjuk, även denna gång. Stora killen har gått och hostat hela sommarlovet, men det börjar gå över. Min syster i Småland fick också hosta. Men jag fick ”från ingenstans” 39 grader som satt i 3-4 dagar och ihop med den fick jag en huvudvärk som jag aldrig haft innan. Den satt som en punkt precis på shunten, ingen annanstans. Detta gjorde att jag efter någon dag skickade ett meddelande till neurologen på Sahlgrenska. Jag förväntade mig inget annat än ett meddelande tillbaka. Följande dag ringer dom och vill ha dit mig.

hydrocefalus-shunt-system-01De tog prover för att utesluta infektion…Läkaren gjorde 3 misslyckade försök att göra ett ryggmärgsprov, men jag har tydligen så mycket nerver så det fungerade inte. Alla provsvar hade inte kommit, men jag fick åka hem. Dagen efter ringde sköterskan och ville att jag skulle komma in på fredagen för att göra ett provtest direkt från shunten. Dom hade fått positivt utslag på CTR och det visar att jag har en infektion.

Eftersom det var extremt jobbigt att ta ryggmärgsproven var jag rejält nervös för detta. Nästan panik.

Fredagen kom och jag åkte dit, nästan illamående. Men det gick bra. Han tog vätska från shunten på ca 1 msk som han skickade till labb. Han ville att jag skulle komma tillbaka om en vecka och då skulle han ta om provet. Och då har han också svar på om detta är en bakterie eller ett virus.

Huvudvärken har ändrat sig och ligger numer över hela huvudet, den ”vandrar”…men det gör fortfarande mest ont på shunten. Jag har en vansinnig hosta, likt den som grabben har. Jag har haft svårt att sova för när jag ligger ner hostar jag mer och huvudvärken blir värre. Men jag har sovit några timmar på soffan på nätterna…

Nu är det bara dryg väntan på att det ska bli fredag…Nästa vecka är det tänkt att jag ska börja jobba…vi får se…Just nu vet jag ingenting.

 

 

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

