Sparad i Uncategorized

Blogg 100 – systemfel i utbildningssektorn?

kommunikationFör ett tag sedan berättade jag att jag vid ett möte med en enhetschef kom in på ett samtal om många funktionshindrades dåliga (försämrade) kommunikation när dom är vuxna och börjar jobba på dagligverksamhet.

Jag vill inte ”måla fan” på alla skolor, det finns flera som är bra! Men rent generellt verkar det vara så här:

Grundskolan (9 år) jobbar intensivt med att få en fungerande kommunikation – gymnasiet(4 år) tar vid men tappar då de inte följer upp, utvecklar. Detta gör att personen tappar. Sedan efter 4 år så finns lite/ inget kvar av det som jobbades upp under 9 år. – Nu är det slut på skolan & personen ska börja på en daglig verksamhet med  minimal chans att kommunicera.

Är det inte väldigt väldigt väldigt viktigt att gymnasieskolan också prioriterar kommunikation??? 

TÄNK OM – GÖR RÄTT!!

Annonser

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s