Sparad i Vardag

blogg 100- Sorgen blev påtaglig

Idag var jag ledig. Träffade mamma och min ena syster utanför bårhuset. Vi skulle säga hejdå till mormor. Hon låg där och hade fortfarande lite färg i ansiktet men var alldeles kall. Jag klappade henne över håret och på kinden. Det tyckte hon om när hon fortfarande levde.

Vi satt där en ganska lång stund och pratade med henne om roliga saker vi hade varit med om. Vi pratade om hur hur de träffades för runt 70 år sedan. Att mormor var helt säker på att det var hemligt att ingen visste att de dejtade. Senare hade hon fått höra att morfar redan pratat med hennes pappa (min gammelmorfar Oskarii) och då hade hon blivit sur. Hon tyckte kanske det var pinsamt och det skulle vara mer romantik över det hela om det var hemligt. 😉

Vi pratade om att hon gillade att hålla på med handarbete och när händerna inte längre orkade med detta så började hon läsa böcker, lösa korsord.

 

När vi var klara på bårhuset åkte vi till boendet. Hennes rum behöver tömmas. Sedan upp till huset.

björkarMamma och min syster hade sovit här natten till idag. De berättade att de båda hade vaknat vid 5 tiden. De kände att det var någon som gick omkring med tofflor på sig. Helt säkert var det mormor, hon brukade vakna tidigt för att ordna något att dricka för att sedan sätta sig i soffan och slumra till. Helt säkert ville hon komma och se till att allt stod rätt till.

Dom bodde fint där i huset omgivet av björkar och stora gröna ytor nära sjön. Kommer sakna området. Visst kan man åka dit och bada, gå runt sjön, åka till Gunnebo som ligger i närheten. Men det kommer aldrig bli detsamma.

 

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

En reaktion till “blogg 100- Sorgen blev påtaglig

  1. Hade ett liknande avsked för ca en månad sedan, och det var så fint
    Och vid begravningen gjorde jag något annorlunda och i min ensamhet.
    Bättre kunde det inte bli, känner mig så nöjd!
    Kram!

Kommentera

