Sparad i Skriva

När verkligheten sjunker in

björkar31 mars, dagen innan jag fyllde år dog min morfar. Jag fick veta det samma dag som jag fyllde. Att han skulle dö snart visste vi, men ändå var det inget som hade en aning om när för han var seg och envis.

Igår 21 maj dog mormor. Hon har varit i ett riktigt risigt tillstånd länge. Det sista halvåret har det gått utför väldigt snabbt.In och ut på sjukhus så många gånger att hon till slut inte visste var hon befann sig. Hon hann få ett rum på ett äldreboende. Hon hann bo där i 2 veckor. Hennes kommentar var ”Här blir jag inte långvarig”. Och hon fick rätt.

Under hela mitt liv har jag fått höra att personer dör den 19:e. Många, dock inte alla. Många i hennes nära släkt har dött den 19:e. Hon fyllde år den 19:e. Men, hon dog den 21:a.

Och jag har grymt svårt att få in att vi inte längre kan träffa någon av dom.

När jag var liten var jag ofta hos mormor och morfar när mamma jobbade så kunde dom komma och hämta mig från förskolan eller skolan ibland. Skulle dom på semester så hängde jag ofta med dom, ex till Finland.

soppanNär jag var ute och lekte och sedan kom in och var hungrig så ”ropade” jag alltid ”mommo mat”. Morfar som envisades med att få mig tycka det var roligt att fiska. Jag lärde mig aldrig tycka det var roligt – fick ju aldrig någon fisk! 😉

Våra barn har bara sett en tid då mormor och morfar är gamla och inte orkat så mycket. De har inte fått uppleva olika saker med dom. De har fått se hur snabbt det kan gå. De har dock sluppit vara med på olika besök på sjukhus. De var med på morfars begravning.        Nu blir det en till om ett tag.

Det är svårt. Det blir tyst.

 

 

 

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

En reaktion till “När verkligheten sjunker in

  1. När verkligheten sjunker in, där är jag också och brottas just nu.

    Finnas inte hon nå längre? Kommer jag inte att träffa henne? Nä, inte i detta jordelivet i alla fall säger jag mig själv och låter tårarna rinna.

    Jag känner med dig och vill bara säga att jag finns här för dig.
    Vila i frid.

Kommentera

