Sparad i Vardag

Blogg 100 – Gurkmeja

gurkemeie

När jag lagar köttfärssås här hemma till pastan så har jag aldrig ett färdigt recept. Jag är allergisk mot recept. Tycker dom är stentråkiga. Jag kollar en gång efter ett recept jag vill ha och efter det så experimenterar jag resten av livet. Så är det med köttfärssåsen som ska vara till pastan här hemma.

Jag har en samling kryddor som alltid användbara och ibland så tar jag till något nytt för att testa om det fungerar. Nu ett tag har jag haft gurkmeja i. Utan att säga något till resten av familjen, men dom njuter och säger ”Åhh vad gott…mera mat!” Då vet jag att det blev lyckat. När dom ätit klart avslöjade jag vad jag haft i. ”Det måste vara den goda gurkmejan som gjorde susen.” Ögonen blev stora och Linus sa  direkt ”Jag gillar inte kryddor!” Men det kom han ju på att det gör han ju visst om den blandas i maten.

Gurkmeja är bra för flera saker men kan ge negativa biverkningar om man överdoserar. Men det är bra för lederna och jag med mitt trasiga högerknä äter gärna gurkmeja. Läste någonstans att det är bra  för att få vita tänder. Smakar förvisso pyton, men vita tänder skulle man tydligen få av denna gula sörja.

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

