Sparad i Uncategorized

Blogg 100 – 14 maj

Teckenspråkets dag!bild+tsp+dag14 maj 1981 är ett viktigt datum att komma ihåg. Den dagen blev det godkänt att få använda teckenspråket i Sverige. Innan denna dag fick man inte göra det.

Teckenspråket räknas som de dövas språk, men det är många som använder det. Det är många som använder delar av det som ”Tecken som stöd” (TSS)

Teckenspråket är viktigt i kommunikation för de som inte hör, de som inte kan prata, men kan höra.

Man kan stå en bit i från varandra och kommunicera utan att behöva skrika. Tänk er en bullrig miljö där man måste höja rösten för att göra sig hörd (ex. på krogen)- där kan man använda teckenspråket istället, eller på centralen där tågen åker…

På mitt arbete använder vi tecken som stöd till en del elever. Det är en hjälp för dom att förstå samtalet.

Vill du lära dig? Det finns appar att ta hem till mobilen. Det finns kurser man kan gå för att lära sig. Alla kan lära sig, gammal som ung.

Jag var 12 år när jag lärde mig. Jag har glömt mycket eftersom jag inte använder det dagligen, men jag har inga problem att färska upp minnet när jag väl träffar någon att teckna med. Bara roligt och JÄTTE skönt för öronen.

 

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

