Sparad i Uncategorized

Blogg 100 – Tankeställare

orka
Livet är inte alltid en dans på rosor. 

Från jobbet tills jag kom till sonens skola så hörde jag denna kommentaren från en mängd olika personer på spårvagnen, på hållplatsen, på gångvägen, på skolgården….

En trött kvinna i min ålder som satt på spårvagnen. Några barn i 10-12 års åldern slängde ur sig kommentaren när han gick upp för en backe. En tjej runt 20 års åldern när hon stod och väntade på något (förmodligen spårvagnen) vid hållplatsen. En mamma när hon försökte gick med en barnvagn med barn i och hade en något större barn gående bredvid som inte alls ville det hon ville. På sonens skolgård när jag passerade där gick jag förbi några killar i sonens ålder som säger att dom inte orkar.

Alla har dom olika anledningar till att de känner så. Jag gör det nästan varje dag. Men det fick mig och tänka att det blivit en ”vardags-kommentar” för oss friska, trötta-efter jobbet/skola-människor.

Jag tänkte att vi använder den kommentaren lite som ett substitut. Det finns mängder av människor som på riktigt inte orkar. Människor som är sjuka eller har någon form av hopplöst elände som de inte får hjälp och stöd med. Dom måste vara starka varje minut av sitt liv för att orka.

Min morfar dog för några dagar sedan, 90 år gammal krigsveteran som överlevt Finska vinterkriget och andra världskriget. Han höll på att stryka med flera gånger, men han överlevde. Men den största fighten tror jag han hade nu de sista 3 åren av sitt liv då han tappade talet, men fortfarande förstod vad folk sa. Jag kan bara ana att han var väldigt frustrerad och arg. Men denna sega gubbe han sa Aldrig ”Jag orkar inte!” Han tänkte nog så många gånger nu på slutet då han bara väntade på att livet skulle ta slut. Men han sa det aldrig.

Så fortsättningsvis ska jag tänka efter hur jag använder mitt ”Jag orkar inte”.

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

