Sparad i Uncategorized

Kommunikation!! – #Blogg100

Igår var jag på ett möte och träffade en chef över några DV (Daglig Verksamhet). Vi pratade om vikten av kommunikation hos de personer med olika funktionsnedsättningar.

Han beklagade sig över att det finns så många som har så dålig kommunikation och att det är viktigt att man jobbar kring detta så dom lär sig att tala om vad dom känner, tänker, tycker osv.

Jag sa också att olika skolor jobbar på olika vis. Vi satsar jättemycket på kommunikationen fram tills eleven ska till gymnasiet. Där gäller det att dom fortsätter arbetet för att det ska hålla in i ”arbetslivet” på DV. Många gymnasieskolor fortsätter det arbetet, men det finns också dom som inte gör det utan lägger fokus på annat. Jag höll med honom kommunikation är viktigast, finns inga undantag.

Jag berättade också att på mitt arbete på skolan har vi två huvudmål förutom skolan och det är kommunikation och motorik.

  • För att eleven ska må bra i kroppen, behöver eleven röra sig. Mår eleven bra i kroppen orkar eleven förhoppningsvis koncentrera sig på att lära sig nya saker.
  • Kommunikation är viktigt för att för att personen ska kunna förmedla sig.

På mitt jobb använder vi Bliss (bildspråk), PCS/Widgit (bildspråk), Bokstäver, TSS, konkreta föremål.

ALLA sätt att kommunicera på är bra. Det kan vara svårt att hitta ”kanalen” till språkförståelsen, men när den öppnas så är det bara REN LYCKA!!

glada

Författare:

mamma,elevassistent & fascinerad av funktionshinder och kommunikation.

Kommentera

